Mediteren voor beginners

Mediteren, je hoort er zoveel over en veel mensen denken nog dat het erg ingewikkeld is, maar niks is minder waar.  mediteren is een manier om tot rust te komen, om even terug in je lichaam te komen en even te ontspannen.

Door ons drukke bestaan en de druk die we dagelijks vanuit de maatschappij voelen hebben we weinig tijd meer om even tot ons zelf te komen. De stress die we ervaren die vertaald zich naar lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, vermoeid, rug klachten, een verkeerd eet patroon, weinig beweging, stijve spieren of moeilijk slapen, in slaap komen of door slapen.
Het is voor ons lichaam en geest heel belangrijk dat naast de stress die we dagelijks in ons lichaam krijgen we ook tijd maken om ons lichaam even helemaal tot rust kunnen laten komen.

Daarom hier onder een paar stappen tot een korte en effectieve meditatie die je altijd en overal kan doen.

  • Ga zitten op een stoel, bank of blijf staan, zet je voeten stevig op de grond.
    Je kan ook gaan liggen, leg je armen dan langs je lichaam en je benen iets uit elkaar.
  • Adem diep in, hou even vast en adem langzaam door de mond weer uit, voel hoe je ademhaling van onderin je buik komt en laat je buik rustig mee veren bij ieder ademhaling.
  • Als je uit ademt laat je je schouders mee veren en naar beneden zakken en ontspan ze. Als je je schouders kunt ontspannen dan zal ook de rest van je lichaam volgen.
  • Doe dit een aantal keer, zo vaak als je zelf nodig denkt te hebben tot je de rust in je lichaam voelt komen.
  • Dan laat je je ademhaling weer in zijn normale ritme komen en ga je je ademhaling volgen.
  • Volg je ademhaling en tel ondertussen tot 100, iedere ademhaling, zowel in als uit is 1 tel, dit helpt je om focus bij je ademhaling te houden en niet weer verzeilt te raken in gedachten.

Als je de tel kwijt raakt begin je gewoon weer opnieuw, je hoeft niet per se bij de 100 uit te komen maar nu heb je wel een eind punt.

  • Als je tot rust komt zul je ook merken dat je gedachten tot rust komen, maar dit is niet altijd het geval, als het erg druk blijft in je hoofd en het lastig is om je te consenteren op je ademhaling ga dan op een afstandje naar je gedachten kijken, wat komt er voorbij? ga niks volgen en ga nergens in mee, maar kijk er naar en zet het weg of zie ze als op een lopende band voorbij komen.

Vraag jezelf welke gedachte komt er nu? je zult merken dat het dan ineens stil blijft.
Deze korte maar krachtige meditatie kun je altijd en overal doen, en ook hierbij geld hoe vaker je hem doet hoe makkelijker het wordt en hoe sneller het gaat om je hoofd even tot rust te laten komen en even te kunnen ontsnappen uit de dragelijke drukte, verplichtingen en stress om je daarna weer rustig en relaxt te voelen.
Deze oefening kun je ook goed in bed doen.

Ga lekker liggen en let op je ademhaling. probeer je lichaam te ontspannen, in het bed te laten zakken en probeer nergens aan te denken of volg je ademhaling of de telling tot 100.

Met dank aan Hoger besef